وبلاگ معین رسانه

اصول مهم در طراحی لوگو

اصول مهم در طراحی لوگو

اگر شما هم صاحب یک برند یا کسب و کار هستید حتما می دانید داشتن لوگو یکی از نیازهای اولیه شما برای شروع تبلیغات برای بازاریابی محصول و خدمات است. با این مقدمه لازم است تا حدی درباره اصول طراحی لوگو بدانید در این صورت قادر خواهید بود، در زمان طراحی لوگو حتی اگر قصد داشتن لوگوی موقت هم دارید از طراحی نهایی در تبلیغات، نتایج مثبتی دریافت می کنید. اصول طراحی لوگو موضوعی است که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

دلیل اهمیت رعایت اصول طراحی لوگو

دلیل اهمیت رعایت اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو امروزه به علمی در بازار تبلیغات تبدیل شده است. چرا که این طراحی های بصری در ساخت هویت برند و نیز به یاد ماندن یک برند در اذهان کمک بسزایی می کند. رقابت زیاد کسب و کارهای مختلف برای تاثیرگذاری و ماندگاری در ذهن مخاطب سبب شده که چند اصل اساسی در ساخت لوگو بسیار موشکافانه و حرفه ای طراحی و معرفی شود.

امروزه کسب و کارها و برندها می دانند اگر بنا است در ذهن مخاطب بمانند و در نهایت موفق به فروش محصول و خدمات خود شوند ناگزیر به طراحی لوگویی هستند که با یک نگاه مخاطب را در طولانی مدت ماندگار شود. علاوه بر اینکه لوگوها دست بازاریابان را برای هویت بخشیدن و توسعه برند باز می گذارد. بسیاری از مطالعات حوزه تبلیغات نشان می دهد 80 درصد بسیاری از کسب و کارهای نوپا در یکسال اول شروع کار خود از بازار رقابت حذف می شوند.

در این میان تنها کسانی در بازار می مانند که هویتی از خودشان در ذهن مخاطب به جا گذاشته اند. در نهایت هم مخاطب تبدیل به یک مشتری وفادار می شود. با این اوصاف می توان با یقین گفت دانستن اصول طراحی لوگو  می تواند راه موفقیت را برای هر برندی هموار و حتی برای رسیدن به اهداف کوتاه کند.

 

 

اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو را می توان در 7 نکته به شرح زیر بیان کرد، این اصول مواردی است که در صورت رعایت آن در نهایت لوگویی دریافت می کنید که تا حد زیادی در دیده شدن برند شما و ماندن در ذهن مخاطب کمک می کند. این اصول هفتگانه عبارت است از:

 ساده بودن طرح

این اصل یکی از مهمترین های اصول طراحی لوگو به شمار می آید. طرح لوگو باید به حدی ساده و قابل فهم باشد که مخاطب با نگاه به آن، بتواند شما را ببیند. ساده، بدون شلوغی و زواید اضافه، موثر و جذاب. سایز و فرم لوگو باید دور از هر گونه پیچیدگی باشد. شما باید خیلی شفاف حرف و هدف خود را در قالب یک لوگوی ساده به مخاطب منتقل کنید. نکته مهم نهفته در سادگی لوگو، پرهیز از پرت شدن حواس بیننده است. عدم استفاد از رنگ های زیاد و پیچیدگی ها پیام شما را در مسیر رسیدن به مخاطب گم می کند.

ساده بودن طرح

ماندگار بودن طرح

لوگوی طراحی شده باید در کنار سادگی با به کارگیری دیگر اصول در نهایت تصویری ماندگار از برند در ذهن مخاطب حک کند. اشراف شما به جامعه هدف و مخاطبان می تواند تا حد زیادی در زمان طراحی لوگو شما را به هدفتان نزدیکتر کند. به روز بودن و زیبایی بصری در عین حفظ سادگی می تواند مخاطبان امروز و آینده را نیز تحت تاثیر برند قرار دهد.

اگر تلاش شما در طراحی لوگو باید در جهت ماندگاری در ذهن مخاطب باشد، این موضوع می تواند تا حد زیادی اعتبار برند شما را به مرور زمان کاهش یا افزایش دهد بنابراین باید حساسیت ویژه ای در زمان طراحی لوگو داشته باشید تا نتیجه کار به نفع برند شما تمام شود.

ماندگار بودن طرح

 استفاده درست از رنگ ها

یکی از نکات مهم در طراحی لوگو باید به آن توجه کرد استفاده درست از رنگ ها است. یادتان باشد قرار نیست در طراحی لوگو از هر رنگی استفاده کرد. اینکه شما به رنگی گرایش خاصی داشته باشید الزاما بنا نیست در طرح لوگو از آن استفاده شود. رنگ باید متناسب با زمینه فعالیت برند و نیز طرح لوگو باشد.

در واقع ترکیب به کارگیری رنگ ها در لوگو باید به شکلی باشد که احساسات مخاطب را درگیر و توانایی انتقال پیام شما را به مخاطب داشته باشد. برای این منظور لازم است اطلاعاتی درباره روانشناسی رنگ ها داشته باشید، علاوه بر اینکه طراح لوگو نیز باید به این موضوع اشراف کامل و همه جانبه داشته باشد.

 استفاده درست از رنگ ها

 چند منظوره بودن لوگو

این نکته هم از دیگر اصول مهم در طراحی لوگو به شمار می آید. لوگوی طراحی شده باید برای کاربری های مختلف باشد، فرض مثال این لوگو باید قابلیت استفاده در سربرگ ها، کارهای ویزیت، اقلام تبلیغاتی اعم از لیوان، خودکار، لباس و تبلیغات محیطی و…. باشد. از همین رو باید این لوگو به گونه ای طراحی شود که قابلیت بهره برداری در شرایط تبلیغاتی مختلف باشد.

واضح بودن لوگو، پرهیز از پیچیدگی و عناصر نامطلوب، عدم استفاده از طرح ها و رنگ های شلوغ و پیچیده همه مواردی است که رعایت آن می تواند در طراحی لوگوی چند منظوره به شما کمک کند.

چند منظوره بودن لوگو

 قابلیت چاپ سیاه و سفید

این قابلیت تا حد زیادی می تواند در کاهش هزینه های شما در چاپ کمک کند. لوگوهای رنگی ماندگاری و تاثیرگذاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد اما ممکن است در روش های مختلف تبلیغاتی ناگزیر به چاپ سیاه و سفید لوگوی خود باشید، مثل تبلیغات در روزنامه ها یا تراکت های تبلیغاتی.

در این صورت اگر قابلیت چاپ سیاه و سفید در لوگوی شما لحاظ نشده باشد می تواند چهره برند شما را مخدوش کند. چون عدم لحاظ این قابلیت مانع دیده شدن لوگو و برند شما در برخی زمینه های تبلیغاتی گسترده و ارزان قیمت می شود. در حالی که یک برند باید زمینه های مختلف تبلیغاتی را برای دیده شدن در جامعه هدف مدنظر قرار دهد.

قابلیت چاپ سیاه و سفید

 به یادماندنی بودن

وقتی صحبت از به یاد ماندنی بودن لوگو به میان می آید در ذهنتان چند لوگوی معروف مرور می شود. کوکا و پپسی و بنز و… تعدادی از لوگوهای به یاد ماندنی در سطح جهان است که می توان با قاطعیت ادعا کرد که تمام اصول طراحی لوگو را به درستی رعایت کرده اند. این لوگوها را می توان شاهکارهایی در طراحی لوگو به شمار آورد.

این همان چیزی است که در طراحی لوگو به آن تاکید می شود. لوگویی که این اصل در آن رعایت شده باشد مسیر چند ده ساله یک برند را بسیار کوتاه می کند. علاوه بر اینکه آن را به یک شاخص و الگو در میان رقبا تبدیل می کند. برای داشتن چنین لوگوهایی لازم است از خلاقیت و توانمندی طراحانی استفاده کنید که سابقه و تجربه فراوانی در این زمینه دارند.

معین رسانه با بیش از دو دهه فعالیت حرفه ای در زمینه ساخت و تولید محتواهای تبلیغاتی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای حرفه ای به صاحبان کسب و کارها و برندهایی است که تمایل به ماندگاری و موفقیت در بازار دارند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما در معین رسانه تماس بگیرید.

به یادماندنی بودن

 تناسب اندازه ها

ارتباط و تناسب لوگوی طراحی شده با فعالیت های برند و کسب و کار یکی دیگر از اصول مهم در طراحی لوگو است. اهداف برند کاملا مشخص است، بنابراین باید در طراحی لوگو این هدف نمایش داده شود. این تناسب در رنگ، اندازه ها، فرمت و همه ابعاد طراحی لوگو باید رعایت شود.